تاک شوی تلویزیونی به مثابه درام
پایان نامه
- سایر - دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
- نویسنده نرجس ادب خواه
- استاد راهنما محمود اربابی
- سال انتشار 1388
چکیده
خلاصه تاک شوی تلویزیونی به عنوان مهم ترین، موثرترین و جذاب ترین برنامه تلویزیونی در سراسر جهان، گفتگو محور است و اصل بنیادین آن گفتگو ست؛ بنابراین با پذیرش گفتگو به عنوان درام، تاک شو نیز می تواند به مثابه درام پذیرفته شود و با توجه به نقش گفتگو که یکی از ارکان درام است، یک «تاک شوی» دراماتیک و جذاب تلویزیونی، ساختاری است که به درستی از عناصر «درام» از جمله گفتگو بهره گرفته است و در واقع یک درام خوب است. بنابراین تاک شو در تعاریف این پژوهش با «گفتار تلویزیونی»، «گفتگوی تلویزیونی» یا «برنامه ی گفتگو محور» مورد استفاده تلویزیون ایران فرق دارد. تاک شو به طور کلی یکی از ساختار های برنامه سازی است که در جهان بسیار مورد اقبال واقع شده و تلاش بر این است که این ساختار ویژه را به عنوان ژانری مجزا تعریف کرده و با توجه به ویژگی هایی که بر خواهیم شمرد حتی انواعی از آن را به عنوان درام تعریف نماییم. به عبارت دیگر تاک شوی دراماتیک که مورد نظر این پژوهش است، یک ژانر تلویزیونی گفتگو محور است که با بهره گیری دراماتیک از تمام فرمت های گفتگو، احساسی از زنده بودن و پویایی را به تماشاگر تلویزیونی منتقل می نماید. لازم به تأکید است که موضوع مورد بحث این پژوهش «تاک شوی دراماتیک» است نه هر برنامه ی کلام محوری با پسوند «شو» و نه هر برنامه ای با محوریت گفتگو. فصل چهارم این پژوهش به سه بخش کلی تقسیم می شود: تاک شوی تلویزیونی، درام، تاک شوی دراماتیک در بخش اول تلاش شده تا به بررسی ارکان اساسی تاک شوها و ارتباط آنها با رسانه تلویزیون و مخاطبان بپردازیم و با شناخت حاصل از آن به درک درستی از انواع تاک شوها، انواع گفتگوها و ویژگی های هریک از آنها رسیده به خوانشی همه جانبه از تاک شو به عنوان یک ژانر تلویزیونی نزدیک شویم. در بخش دوم عناصری از درام را که در ارتباط تنگاتنگ با تاک شوها به عنوان ژانری گفتگو محور هستند انتخاب کرده، به توصیف نقش آنها در ایجاد جذابیت یک اثر هنری- ارتباطی نمایشی پرداخته، در واقع با بررسی درام و ارکان اساسی آن به مفهوم «تاک شو به مثابه درام»، گام برمی داریم. به این ترتیب که با توجه به جذابیت درام، نوع برقراری ارتباط با مخاطب را مورد بررسی قرار می دهیم و سپس به تشریح سه رکن شخصیت، ماجرا و زبان در درام پرداخته و سپس نقش مهم گفتگو را به عنوان رکن مهمی از تاک شو و البته درام بطور جداگانه بررسی می نماییم. پس از آن در بخش بعد کاربرد این عناصر دراماتیک را در تاک شوها به بحث می نشینیم تا تفاوت این ژانر را با سایر گفتگو محورهای تلویزیونی دریابیم.
منابع مشابه
ساختارشناسی درام تلویزیونی مکان-محور (درام آپارتمانی)
امروزه تعداد بسیاری مجموعه و سریال تلویزیونی با موضوعات مختلف ساخته می شوند که لوکیشن در آن ها عنصری کلیدی به شمار رفته و نقشی بسیار مهم در شکل گیری محتوی و ساختار درام بر عهده دارد. این آثار در زمره ی درام مکان محور طبقه بندی می گردند و گونه ی خاصی از آن که به زندگی گروهی از افراد در یک خانه یا مجتمع آپارتمانی می پردازد درام آپارتمانی خوانده می شود. درام های مکان محور با وجود دارا بودن نمونه ه...
15 صفحه اولساختار درام مستند تلویزیونی
چکیده درام مستند(داکیودرام) به عنوان یک زیرگونه مهم در فیلم سازی و برنامه سازی تلویزیونی در مطالعات در حوزه درام ومستند شناخته می شود. ازآانجا که درام مستند از تلفیق و همنشینی دو گونه درام و مستند که به لحاظ ماهوی دارای تضادهایی می باشند، شکل می یابد؛ بدین معنا که اساس مستند را واقعیت و درام بر مبنای تخیل شکل می گیرد، دستیابی به ساختاری که بتواند درام تخیل مبنا و مستند واقعیت مبنا را در کنار ی...
15 صفحه اولکهن الگوی قهرمان در درام تلویزیونی با نگاهی به سه فیلم تلویزیونی دفاع مقدس
مفهوم ناخودآگاه جمعی ، بیش از یک قرن است که مورد پژوهش علمی قرار گرفته است. ناخودآگاه جمعی برای اولین بار از سوی کارل گوستاو یونگ مطرح شد و منظور او ، آن بخش از روان انسان هاست که به دلیل زیستِ طولانی مدت در کنار یکدیگر به صورت مشترک شکل گرفته و از نسلی به نسلی دیگر قابل انتقال است. یکی از عناصر تشکیل دهنده ی ضمیر ناخودآگاهِ جمعی، کهن الگوها هستند. کهن الگوها به مفاهیمی اطلاق می شوندکه از مواجهه ...
15 صفحه اولشبکههای تلویزیونی به مثابه عوامل مؤثر بر فرهنگ عمومی (بررسی موردی سیانان، الجزیره و العالم در جنگ دوم خلیج فارس)
رسانههای جمعی عواملی مؤثر بر فرهنگ عمومی جوامع هستند. در تحقیق نویسنده بر روی برنامههای خبری سه شبکة تلویزیونی سیانان آمریکا، الجزیره قطر و العالم جمهوری اسلامی ایران در ایام جنگ دوم خلیج فارس مشخص شد که حضور رسانههای مستقل میتواند ضمن شکستن انحصار رسانهای و پخش یکسویة اطلاعات رسانههای انحصارگر غربی، فرصتهای تازهای را در اختیار وسایل ارتباطجمعی کشورهای مدافع فرهنگ عمومی بگذارد. در ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
سایر - دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023